Communicatie is een breed vakgebied. Het spreekt voor zich dat ik als ‘marketing-meisje’ een voorliefde heb voor marketingcommunicatie.

Communicatie: een breed vakgebied

Communicatie is altijd en overal aanwezig; in woord en beeld, in marketingacties en persberichten, intern en extern. Ik voel me in de wereld van communicatie het meest thuis in externe communicatie. Het ontbreekt me simpelweg aan het politieke geduld om helemaal happy te worden van interne communicatie rondom veranderingen. Public Affairs laat ik ook graag aan een ander over. Public Relations vind ik dan wél weer leuk. En natuurlijk ben ik mijn hart verloren aan marketing en marketingcommunicatie.

Marketingcommunicatie

Het is een simpele rekensom: marketing + communicatie = marketingcommunicatie. Ik heb misschien minder met het berekenen van het break even point en de prijselasticiteit dan het bedenken hoe product A op een positieve en verkoop-technische gunstige manier onder de aandacht van de doelgroep B komt. En dan kijk ik automatisch verder dan de zuivere marketingdoelstellingen. Ik vind mijn uitdaging dan ook in het halen van de marketingdoelstellingen met respect voor de communicatiedoelstellingen en de reputatie. Constant stunten met de prijzen om de commerciële doelstellingen te halen heeft immers een prijskaartje…

Public Relations

“Publieksgroepen heb je, doelgroepen kies je.” Het is ook een keuze om bewust te communiceren met de publieksgroepen. En vaak is dat een noodzakelijke keuze. Publieksgroepen zijn soms de sleutel tot de doelgroep. Het feit dat Google voor de meeste bedrijven geen potentiële klant is, maakt Google immers ook niet minder interessant! Persberichten en de media zijn communicatie-technisch natuurlijk een stuk leuker. Ik kan natuurlijk een persbericht schrijven, maar ik zet mijn skills liever in voor het creëren van een mooie communicatiemix.

Corporate communicatie

Corporate communicatie heeft niets te maken met corporate, maar dus wél met het Latijnse ‘corpus’ (lichaam). En sinds ik dat heb ontdekt, is mijn interesse gewekt. Corporate communicatie is dus niets meer (of minder!) dan het nuchtere besef dat alles met elkaar is verbonden. En dat ook moet zijn. Ik ben (nog) niet de strateeg die dat allemaal even regelt, maar absoluut van plan om me meer in die richting te ontwikkelen. Stay tuned!